Joprojām nedarbojas "Latnet" interneta sakari (16:52)
Rīga, 11.jūl., LETA. Šodien jau deviņas stundas interneta pakalpojumi nav pieejami lielai daļai interneta pakalpojumu sniedzēja "Latnet serviss" ("Latnet") klientu, nedarbojas arī vairākas valsts iestāžu un uzņēmumu mājaslapas.

"Latnet" Mārketinga departamenta vadītāja Ilze Ulinska aģentūru LETA iepriekš informēja, ka maršrutētāja bojājuma dēļ sakari nav pieejami aptuveni 70% uzņēmuma klientu. Viņa solīja, ka sakaru problēmas līdz plkst.13.30 tiks novērstas. Taču tā nenotika, un ar "Latnet" pārstāvi aģentūrai LETA vairs neizdevās sazināties.

"Latnet" interneta sakari jau kopš aptuveni plkst.8 nav pieejami Latvijas Radio, Latvijas Televīzijā, AS "Preses nams", aģentūrā "Mediju nams". Kā aģentūrai LETA apstiprināja uzņēmumos, internets nebija pieejams jau kopš paša rīta, un dienas laikā tā darbība tā arī netika atjaunota.

Kā aģentūrai LETA sacīja Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Galvenās muitas pārvaldes sabiedrisko attiecību speciāliste Marika Salmiņa, šodien visu dienu muitas klientiem nav bijis iespējams nepieciešamās deklarācijas aizpildīt un iesniegt, kā ierasts, elektroniski, bet tā vietā nācies iesniegt papīra formā aizpildītus dokumentus.

Tas aizkavējis arī muitas darbu, taču kavēšanās nav bijusi nozīmīga, jo muita ir izstrādājusi noteikumus, kā strādāt situācijās, ja rodas problēmas ar elektronisko deklarēšanu. Salmiņa sacīja, ka viņas rīcībā nav informācijas, ka problēmas ar internetu būtu muitas punktos radījušas ievērojamas rindas.

Latvijas Muitas brokeru asociācijas (LMBA) prezidents Aivars Tauriņš aģentūrai LETA sacīja, ka problēmas ar "Latnet" interneta pieslēgumu radījušas neērtības muitas brokeru klientiem, taču par nopietniem zaudējumiem pagaidām runāt neesot pamata.

Tauriņš sacīja, ka LMBA zvanījuši satraukti uzņēmēji, kuriem nācies sniegt dažādus skaidrojumus. Turklāt arī situācija, kad kādu muitas dokumentu nav iespējams iesniegt elektroniski, varot radīt visu preču piegādes ķēžu apstāšanos uz vairākām dienām. Krīzes situācijā - ja uzņēmumam kāda konkrēta prece nepieciešama nekavējoties - muitas brokeri kravas novirzot atmuitošanai uz kaimiņvalstu muitas punktiem.

VID Komunikāciju nodaļas priekšniece Agnese Grīnberga aģentūrai LETA sacīja, ka nodokļu administrācijas darbā īpašas problēmas neesot fiksētas. Tomēr VID mājaslapa interneta lietotājiem joprojām nav pieejama, novēroja aģentūra LETA.

Interneta sakaru traucējumu dēļ periodiski nedarbojās Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāta mājaslapa un e-pasta sistēma.

Sakarā ar traucējumiem problēmas bija radušās arī Saeimas un Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) darbībā.

Kā aģentūrai LETA pastāstīja Saeimas Preses dienestā, vislielākās neērtības radīja e-pasta trūkums. Saeimas deputāti patlaban ir devušies vasaras brīvdienās.

CVK priekšsēdētāja palīdze Kristīne Bērziņa pastāstīja, ka šodien vairāki cilvēki ir zvanījuši uz CVK un jautājuši, kāpēc nav pieejama tās mājaslapa internetā. "Ja šis būtu priekšvēlēšanu laiks, problēmu būtu daudz vairāk," atzina Bērziņa.

Interneta sakari ir pārtraukti arī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK), informēja SPRK sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Līga Rimšēvica.

Arī VAS "Latvijas gaisa satiksme" (LGS) izmanto "Latnet" pakalpojumus, līdz ar to arī šim uzņēmumam radušies interneta darbības traucējumi, aģentūra LETA uzzināja LGS. Uzņēmumā darbojas tikai iekšējais tīkls, savukārt citas interneta lapas nav iespējams apskatīt. Nav iespējams arī nosūtīt vai saņemt elektroniskā pasta vēstules.

Latvijas Interneta asociācijas (LIA) izpilddirektors Viesturs Plešs aģentūrai LETA norādīja, ka parasti lielas kompānijas, izvēloties interneta pakalpojumu, rēķinās ar risku un paredz rezerves risinājumu - alternatīvu, mazjaudīgu interneta pieslēgumu, lai nodrošinātu pieeju kritiskākajām datubāzēm un e-pasta sūtījumiem.

Plešs atzina, ka lielajiem Latvijas interneta pakalpojumu sniedzējiem sakaru pārtraukumi gadās aptuveni reizi gadā.

Lielās kompānijas sakaru zuduma iespējamību atrunā, slēdzot līgumu, sacīja LIA pārstāvis. Šādos gadījumos pakalpojumu sniedzējs kompensē zaudējumus, samazinot klienta mēneša maksu.
LETA